Viden om diabetes

Søvn og type 1-diabetes

Diabetes kan give søvnproblemer og søvnapnø, som kan gøre det svært at opretholde energien og motivationen til at håndtere diabetes i hverdagen.

Søvn er vigtigt for alle mennesker og nødvendigt for at sikre en god sundhed og livskvalitet. De fleste mennesker har brug for 6-9 timers søvn i døgnet.

Desværre oplever nogle personer med diabetes søvnproblemer. De kan f.eks. have svært ved at falde i søvn, at opnå en sammenhængende søvn eller at sove tilpas meget.

Søvnproblemer kan gøre det vanskeligt at opretholde energien og motivationen til at håndtere sin diabetes i hverdagen.

Personer med diabetes har også en øget risiko for at udvikle søvnapnø.

Læs mere om søvnapnø

Hvis man oplever søvnproblemer, eller føler sig træt og uoplagt, er det en god idé at tale med sin behandler om det.

Årsager til søvnproblemer

Årsagerne til søvnproblemer kan være mange. Specifikke årsager, som har relation til diabetes, er blandt andet svingende blodsukker eller diabetesrelateret stress.

Lavt blodsukker om natten (natlig hypoglykæmi)

Mange med type 1-diabetes er bekymrede for at få lavt blodsukker om natten, da meget lavt blodsukker kan medføre bevidstløshed.

Selvom det sker sjældent, er det meget ubehageligt at opleve nætter med for lavt blodsukker. Det forstyrrer søvnen og kan gøre en meget uoplagt dagen efter.

Desværre er det ikke altid, at man selv ved, at blodsukkeret har været lavt om natten. Stor træthed om morgenen eller meget rodet eller svedigt sengetøj, når man vågner, kan være tegn på, at man har haft lavt blodsukker i løbet af natten.

Mistænker man lavt blodsukker om natten, er det en god ide at måle og registrere sit blodsukker både sent om aftenen, midt om natten og om morgenen. Desuden er det en god ide at fortælle sin behandler om det, så man kan få råd om eventuel ændring i behandling.

Indtagelse af alkohol øger risiko for at få lavt blodsukker om natten. Alkoholen betyder også, at det er sværere selv at mærke lavt blodsukker og at reagere på det i tide.

Læs mere årsagerne til lavt blodsukker

Diabetesrelateret stress

Diabetesrelateret stress er noget som flere personer med diabetes oplever. Søvnen kan påvirkes af diabetesrelateret stress, både direkte eller hvis den diabetesrelaterede stress udvikler sig til en depression eller angst.

Depression kan give et større søvnbehov og medføre, at man sover mere end normalt. Depression kan for nogle betyde, at de får svært ved at falde i søvn, eller at de har en let og overfladisk søvn, og vågner mange gange i løbet af en nat.

I nogle tilfælde kan diabetesrelateret stress kan udvikle sig til angst, og mange personer med diabetes oplever angst for lavt blodsukker, især om natten, hvilket igen kan påvirke søvnen.

Generelle råd til en god nattesøvn

Man kan hjælpe en god nats søvn på vej ved:

  • Gå i seng og stå op nogenlunde samme tid hver aften og morgen. En fast rutine passer bedst til kroppens biologiske rytme
  • Sørge for, at der er en behagelig temperatur på mellem 18 og 21 grader i soveværelset

Man kan forbedre nattesøvnen ved at undgå følgende inden sengetid:

  • Kaffe, alkohol eller tobak om aftenen, eventuelt allerede fra om eftermiddagen
  • At bruge computer, smartphone eller at se TV i timerne før sengetid. Lyset fra skærmene forstyrrer søvnen
  • Store måltider eller at drikke meget væske før sengetid
  • Hård fysisk træning tre timer før sengetid.

I løbet af dagen kan man:

  • Være fysisk aktiv
  • Undgå at tage lange eller flere lure, for at være mere træt om aftenen
  • Undgå at bruge sengen til andet end søvn (og sex)
  • Berolige dig selv med, at en nat eller to med dårlig eller helt uden søvn er ufarlig, selvom det føles opslidende.

Du kan læse mere om og se videoer om søvn, og hvordan man sikrer en god søvn på helbredsprofilen.dk.

Sidst opdateret: 20. november 2020