Viden om diabetes

Søvnapnø og type 2-diabetes

Personer med type 2-diabetes har oftere søvnapnø end andre. Søvnapnø ødelægger søvnen, fordi det hæmmer vejrtrækningen, mens man sover.

Søvnapnø hæmmer vejrtrækningen under søvn. Det kan forekomme som pauser i vejrtrækningen, der kan vare mere end 10 sekunder, eller anstrengt vejrtrækning i form af snorken. Man kan dog sagtens snorke uden at have søvnapnø.

Søvnapnø fører til dårligere søvnkvalitet, som påvirker livskvaliteten direkte, fordi man får mindre overskud i hverdagen.

Søvnapnø kan skyldes overvægt, eller at svælget er snævert, så vejrtrækning bliver besværlig. Tilstanden er altså særligt udbredt blandt overvægtige, men findes også hos normalvægtige.

Tilstanden kræver behandling, fordi den øger risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk, hjerte-kar-sygdomme, og blodprop i hjerte og hjerne.

Cirka 35 procent af personer med type 2-diabetes har søvnapnø.

Symptomer

Symptomerne på søvnapnø er vage. Man føler sig ofte træt i løbet af dagen, kan opleve koncentrationsbesvær og en følelse af at være uoplagt.

Hovedpine, og i nogle tilfælde manglende sexlyst eller rejsningsbesvær for mænd, kan også være symptomer på søvnapnø. Måske har ens omgivelser bemærket, at man snorker eller holder op med at trække vejret, når man sover.

Uanset om man har en mistanke om, at man har søvnapnø, eller at man bare sover dårligt, bør man tale med sin behandler om det. Behandleren kan undersøge, om ens næse eller svælg er snævert.

En egentlig søvnapnø-diagnose kræver en søvn undersøgelse, hvor man får udstyr med hjem, som man tager på, når man sover. Nogle får også søvnen undersøgt ved en indlæggelse på en søvnklinik.

Behandling

Hovedmålet med behandlingen er at forbedre nattesøvnen ved at slippe af med vejrtrækningspauserne.

Behandlingen kan forbedre ens sundhed og give mere overskud i hverdagen. Nogle personer beskriver, at de får et helt nyt liv af behandlingen.

For overvægtige kan vægttab hjælpe til at forbedre vejrtrækningen under søvnen. Vægttab kan opnås ved at ændre sine mad og drikkevaner og være mere fysisk aktiv. Begge dele har også den fordel, at de gavner diabetesreguleringen og forebygger følgesygdomme.

I nogle tilfælde kan en særlig maske, som man tager på, når man sover, være en hjælp. Masken hedder en CPAP-maske (Continuous Positive Airways Pressure-maske), og puster luft ind i mund og næse, mens man sover. Det gør det lettere at trække vejret og hjælper til at undgå vejrtrækningspauserne om natten.

I andre tilfælde kan en snorkeskinne hjælpe. Skinnen skyder underkæben lidt frem, så svælget åbnes bedre, og det bliver nemmere at trække vejret.

Hvis hverken maske eller snorkeskinne hjælper, kan operation i nogle tilfælde være en mulighed. Det kan være at fjerne mandler, fjerne polypper eller rette næseskillevæggen.

Der findes i dag ikke medicin, som kan afhjælpe søvnapnø.

Læs mere og se en video om søvnapnø på helbredsprofilen.dk

Hvis man ikke har søvnapnø, men sover dårligt, er der flere ting, man selv kan gøre.

Generelle råd til en god nattesøvn

Man kan hjælpe en god nats søvn på vej ved:

  • Gå i seng og stå op nogenlunde samme tid hver aften og morgen. En fast rutine passer bedst til kroppens biologiske rytme
  • Sørge for, at der er en behagelig temperatur på mellem 18 og 21 grader i soveværelset

Man kan forbedre nattesøvnen ved at undgå følgende inden sengetid:

  • Kaffe, alkohol eller tobak om aftenen, eventuelt allerede fra om eftermiddagen
  • At bruge computer, smartphone eller at se TV i timerne før sengetid. Lyset fra skærmene forstyrrer søvnen
  • Store måltider eller at drikke meget væske før sengetid
  • Hård fysisk træning tre timer før sengetid.

I løbet af dagen kan man:

  • Være fysisk aktiv
  • Undgå at tage lange eller flere lure, for at være mere træt om aftenen
  • Undgå at bruge sengen til andet end søvn (og sex)
  • Berolige dig selv med, at en nat eller to med dårlig eller helt uden søvn er ufarlig, selvom det føles opslidende.

Du kan læse mere om og se videoer om søvn, og hvordan man sikrer en god søvn på helbredsprofilen.dk.

Hvad er søvnapnø. Varighed: 4 minutter og 24 sekunder. (Video: Helbredsprofilen.dk)

Sidst opdateret: 25. november 2020