Skip to main content

Viden om diabetes

Søvn og type 2-diabetes

Type 2-diabetes kan give søvnproblemer og søvnapnø, som kan gøre det svært at have energi og motivation til at håndtere sygdommen i hverdagen.

Søvn er vigtigt for alle mennesker og nødvendigt for at sikre en god sundhed og livskvalitet. De fleste mennesker har brug for 6-9 timers søvn i døgnet.

Desværre oplever nogle personer med diabetes søvnproblemer. De kan f.eks. have svært ved at falde i søvn, at opnå en sammenhængende søvn eller at sove tilpas meget.

Søvnproblemer kan gøre det vanskeligt at opretholde energien og motivationen til at håndtere sin diabetes i hverdagen.

Personer med diabetes har også en øget risiko for at udvikle søvnapnø.

Læs mere om søvnapnø

Forskningen har desuden vist, at dårlig søvnkvalitet, blandt andet at have svært ved at falde i søvn (søvnløshed) eller afbrudt søvn, øger risikoen hos raske personer for at udvikle type 2-diabetes.

Hvis man oplever søvnproblemer, eller føler sig træt og uoplagt, er det en god idé at tale med sin behandler om det.

Årsager til søvnproblemer

Årsagerne til søvnproblemer kan være mange. Specifikke årsager, som har relation til diabetes, er blandt andet svingende blodsukker eller diabetesrelateret stress.

Lavt blodsukker om natten (natlig hypoglykæmi)

Behandling med insulin kan føre til lavt blodsukker. Bekymringer for at opleve at få lavt blodsukker om natten kan forstyrrer søvnen og gøre en meget uoplagt dagen efter.

Læs mere om lavt blodsukker

Diabetesrelateret stress

Diabetesrelateret stress er noget som flere personer med diabetes oplever. Søvnen kan påvirkes af diabetesrelateret stress, både direkte eller hvis den diabetesrelaterede stress udvikler sig til en depression eller angst.

Depression kan give et større søvnbehov og medføre, at man sover mere end normalt. Depression kan for nogle betyde, at de får svært ved at falde i søvn, eller at de har en let og overfladisk søvn, og vågner mange gange i løbet af en nat.

I nogle tilfælde kan diabetesrelateret stress kan udvikle sig til angst, og mange personer med diabetes oplever angst for lavt blodsukker, især om natten, hvilket igen kan påvirke søvnen.

Generelle råd til en god nattesøvn

Man kan hjælpe en god nats søvn på vej ved:

  • Gå i seng og stå op nogenlunde samme tid hver aften og morgen. En fast rutine passer bedst til kroppens biologiske rytme
  • Sørge for, at der er en behagelig temperatur på mellem 18 og 21 grader i soveværelset

Man kan forbedre nattesøvnen ved at undgå følgende inden sengetid:

  • Kaffe, alkohol eller tobak om aftenen, eventuelt allerede fra om eftermiddagen
  • At bruge computer, smartphone eller at se TV i timerne før sengetid. Lyset fra skærmene forstyrrer søvnen
  • Store måltider eller at drikke meget væske før sengetid
  • Hård fysisk træning tre timer før sengetid.

I løbet af dagen kan man:

  • Være fysisk aktiv
  • Undgå at tage lange eller flere lure, for at være mere træt om aftenen
  • Undgå at bruge sengen til andet end søvn (og sex)
  • Berolige dig selv med, at en nat eller to med dårlig eller helt uden søvn er ufarlig, selvom det føles opslidende.

Du kan læse mere om og se videoer om søvn, og hvordan man sikrer en god søvn på helbredsprofilen.dk.

Sidst opdateret: 25. november 2020