Viden om diabetes

Kolesterol og type 2-diabetes

Kolesterol er et livsvigtigt fedtstof for cellerne. For meget kolesterol i blodet kan føre til åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme.

For højt kolesterol kan være farligt, fordi overskydende kolesterol kan trænge ind i kar­væggen og sætte sig fast. Det kaldes åre­forkalkning og betyder, at blodet får sværere ved at løbe igennem karrene.

Personer med diabetes er i særlig risiko for at få et for højt niveau af kolesterol i blodet og dermed også åreforkalkning.

Åre­forkalkning medfører dårligere blod­forsyning til f.eks. ben og fødder, et forhøjet blod­tryk og en større risiko for blodpropper.

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et fedtstof, som kroppen selv producerer i leveren, og som vi får tilført via kosten. Det er livsvigtig for kroppens celler og transporteres rundt med blodet.

Mængden af kolesterol i blodet afhænger af flere ting:

  • Hvor meget kolesterol leveren producerer
  • Hvor meget kolesterol og fedt, der er i ens kost
  • Hvor meget motion man dyrker
  • Hvor arveligt disponeret man er for at få forhøjet kolesterol
  • Ens alder og køn.

Der findes forskellige former for kolesterol:

  • HDL-kolesterol er det gode kolesterol (huskeregel: H=herligt eller hyggeligt). Det forebygger åre­forkalkning, at indholdet af HDL-kolesterol i blodet er højt.
  • LDL-kolesterol er det skadelige kolesterol (huskeregel: L=lede). Det øger risikoen for åre­forkalkning, fordi det sætter sig på indersiden af blod­karrene.
  • Total-kolesterol (i daglig tale kaldet kolesterol­tallet) angiver den samlede mængde af HDL- og LDL-kolesterol i blodet. Kolesterol måles i enheden millimol per liter (mmol/l).

Triglycerider er en tredje slags fedtstof i blodet. Et højt indhold af triglycerider i blodet øger risikoen for åre­forkalkning og hjerte-kar-sygdomme. Værdien kan stige efter et måltid, indtagelse af alkohol eller dårligt reguleret diabetes.

Forebyggelse af for højt kolesterol

Man kan selv forebygge for højt kolesterol ved at være fysisk aktiv, spise sundt og undgå at ryge, da rygning medfører, at kolesterol i endnu højere grad aflejrer sig på indersiden af blodkarrene.

Læs mere om at være fysisk aktiv, spise sundt og rygestop

De fleste personer med diabetes vil dog på et tidspunkt få brug for kolesterol­sænkende medicin som supplement til fysisk aktivitet og sund mad.

For højt kolesterol giver ikke umiddelbart symptomer, og det er derfor svært selv at mærke, om man har for meget kolesterol i blodet. Hvis man har diabetes, vil man cirka hvert andet år eller ved en årlig status­undersøgelse få målt sit kolesterol­tal ved en blod­prøve.

6 gode råd til at sænke kolesteroltallet gennem maden

  • Spis 600 gram grønt og frugt hver dag – hvoraf mindst 300 gram er grøntsager og gerne de grove som f.eks. porrer, kål og løg.
  • Spis 75 gram fuldkorn hver dag, hvilket svarer til f.eks. 1½ dl havregryn, 1 skive rugbrød og 1 skive groft knækbrød.
  • Spis 350 gram fisk om ugen, heraf 200 gram fed fisk – f.eks. en fiskemad hver dag til frokost – og hvis du har hjerte­sygdom 300 gram fed fisk.
  • Spis magert kød og pålæg.
  • Spis 30 gram nødder og mandler dagligt.
  • Erstat mættet fedt med umættet fedt: erstat smør med sundere fedtkilder til stegning – f.eks. olivenolie – eller brug f.eks. mayonnaise eller pesto på brødet.

Sidst opdateret: 24. november 2020