Gå til hovedindhold

Viden om diabetes

Søvn

Dårlig søvn over længere tid påvirker både det fysiske og psykiske helbred og kan øge risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

Indhold

    Søvn er vigtigt for alle mennesker og nødvendigt for at sikre en god sundhed og livs­kvalitet. Søvn handler både om at sove tilstrækkelig lang tid, og at søvnen er god, f.eks. at den ikke bliver afbrudt.

    De fleste mennesker har brug for 6-9 timers søvn i døgnet.

    Øget risiko for at få type 2-diabetes

    Dårlig søvn­kvalitet kan blandt andet øge risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Dårlig søvn kan f.eks. være, at kvaliteten af ens søvn er lav, fordi man har svært ved at falde i søvn (søvn­løshed) eller får afbrudt sin søvn.

    Der er også set en sammenhæng mellem over længere tid at sove meget længe (mere end 8-9 timer i døgnet) eller meget kort tid (under 5-6 timer i døgnet) og risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

    Sammenhængen mellem søvn og risikoen for at få type 2-diabetes er dog stadig usikker, og man kender endnu ikke de præcise årsager til, hvorfor dårlig søvn øger risikoen for at få type 2-diabetes. En forklaring kan være, at dårlig søvn har indflydelse på hormon­balancen ved blandt andet at påvirke udskillelsen af nogle mætheds- og appetit­regulerende hormoner, som igen kan påvirke ens vægt og blodsukker­regulering.

    Søvnapnø

    Type 2-diabetes øger risikoen for at få søvnapnø. Forskningen tyder dog også på, at søvn­apnø kan øge risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

    Det kan muligvis skyldes, at mange, som har søvn­apnø, også er over­vægtige, og over­vægt øger risikoen for at få type 2-diabetes.

    Man kan hjælpe en god nats søvn på vej ved at:

    • Gå i seng og stå op nogenlunde samme tid hver aften og morgen – en fast rutine passer bedst til kroppens biologiske rytme
    • Sørge for, at der er en behagelig temperatur på mellem 18 og 21 grader i soveværelset.

    Man kan forbedre nattesøvnen ved at undgå følgende inden sengetid:

    • Kaffe, alkohol eller tobak om aftenen, eventuelt allerede fra om eftermiddagen
    • Computer, smartphone eller TV i timerne før sengetid – lyset fra skærmene forstyrrer søvnen
    • Store måltider eller meget væske før sengetid
    • Hård fysisk træning tre timer før sengetid.

    I løbet af dagen kan man:

    • Være fysisk aktiv
    • Undgå at tage lange eller flere lure, for at være mere træt om aftenen
    • Undgå at bruge sengen til andet end søvn (og sex)
    • Berolige sig selv med, at en nat eller to med dårlig eller helt uden søvn er ufarlig, selvom det føles opslidende.

    Læs mere, og se videoer om søvn på Helbredsprofilen.dk

    Søvn og type 2-diabetes

    I en forsknings­oversigt, som opsummerer resultaterne fra flere studier, undersøgte forskere i 2010 sammen­hængen mellem søvn (søvnkvalitet og søvnlængde) og risikoen for at få type 2-diabetes.

    Forsknings­oversigten inkluderer 10 studier, og forskerne fandt, at både for meget (mere end 9 timer) og for lidt søvn (under 5 timer) øger risikoen for type 2-diabetes. På samme måde fandt de en sammenhæng mellem det at have svært ved at falde i søvn og at få afbrudt sin søvn og type 2-diabetes.

    Forskerne konkluderer på baggrund af deres analyse, at både mængden og kvaliteten af søvn har betydning for risikoen for at udvikle type 2-diabetes.

    Find forskningsoversigten

    Søvnapnø og type 2-diabetes

    I en forsknings­oversigt, som opsummerer resultaterne fra flere studier, undersøgte forskere i 2019 sammen­hængen mellem det at have søvn­apnø og risikoen for at få type 2-diabetes.

    Forsknings­oversigten inkluderer 16 studier med i alt 338.912 deltagere uden diabetes, som blev fulgt i gennemsnitlig 10½ år. Forskerne fandt en tydelig sammenhæng mellem det at have søvnapnø og risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Søvn­apnø er især hyppigt blandt overvægtige, men forskerne fandt, at selv når de tog højde for deltagernes BMI, var der en øget risiko for at udvikle type 2-diabetes hos personer med søvnapnø.

    På baggrund af deres analyse, konkluderer forskerne, at søvn­apnø øger risikoen for at få type 2-diabetes. De anbefaler på den baggrund, at man er opmærksom på at diagnosticere og tidligt igangsætte behandling af søvn­apnø for at forebygge type 2-diabetes.

    Find forskningsoversigten

    Sidst opdateret: 16. september 2021