Gå til hovedindhold

Viden om diabetes

Blodtryk og livsstil

Blodtrykket påvirkes af en lang række ydre faktorer. Med livsstilsændringer kan man selv gøre meget for at forebygge og behandle forhøjet blodtryk.

Indhold

    Billede af en hånd med salt i

    Fysisk aktivitet og sund mad er med til at sænke blodtrykket. Det kan være en god idé at begrænse mængden af salt, da salt holder på væsken i blod­karrene, og det kan være med til at øge blod­trykket.

    Blod­trykket varierer i løbet af en dag og påvirkes af en lang række faktorer, f.eks. hvor fysisk aktiv man er, hvad man spiser, hvor meget man vejer, og om man er stresset.

    Det betyder, at man ud over medicinsk behandling kan gøre meget for selv at sænke sit blod­tryk. F.eks. ved:

    • at spise efter de officielle kostråd.
    • at begrænse alkoholindtag (maksimalt 1 genstand per dag, hvis man er kvinde, og maksimalt to genstande per dag, hvis man er mand).
    • at tabe sig, hvis man er overvægtig.
    • at kvitte tobakken.
    • at bevæge sig minimum 30 minutter dagligt (alt tæller med: flere daglige skridt, indkøbs­turen, have­arbejdet og lignende), og få pulsen op (så man føler sig forpustet) mindst 20 minutter to gange om ugen.
    • at undgå at indtage for meget salt. Salt holder på væsken i blod­karrene, og det kan være med til at øge blod­trykket. Hvis man allerede er i behandling med blodtryks­sænkende medicin, men spiser meget salt, kan det desuden nedsætte medicinens virkning.

    Gode råd til at spare på saltet

    Sidst opdateret: 31. august 2021