Blodsukker og motion

Med diabetes kan kan opleve at få for lavt eller højt blodsukker i forbindelse med fysisk aktivitet. Læs mere om, hvordan man undgår det.

Fysisk aktivitet og motion påvirker blodsukkeret. Det betyder, at man kan komme til opleve at få for lavt blodsukker (hypoglykæmi) eller højt blodsukker (hyperglykæmi), når man træner.

Kroppens reaktion på fysisk aktivitet er meget individuel, og det er derfor vigtigt at gøre sig sine egne erfaringer med, hvordan fysisk aktivitet påvirker kroppen og blodsukkeret.

Lavt blodsukker

Hvis man er i behandling med insulin, har man en øget risiko for at få lavt blod­sukker (hypoglykæmi) både under og efter fysisk aktivitet.

Læs mere om lavt blodsukker ved type 1-diabetes og type 2-diabetes

Hos personer, som ikke har diabetes, vil mængden af insulin i blodet automatisk falde, når blodsukkeret begynder at falde i forbindelse med, at man træner. Når det sker, begynder leveren at frigive sukker til blodet sådan, at blodsukkeret stiger igen.

Hvis man har diabetes, og er i insulinbehandling, vil mængden af insulin i blodet ikke falde i takt med at blodsukkeret falder. Det resulterer i, at blodsukkeret bliver for lavt, fordi insulinen transporterer sukker fra blodet over i cellerne.

For at lære hvordan kroppen og blodsukkeret reagerer på motion, er det en god ide periodevist at måle sit blodsukker før og efter motion. På den måde kan man lære at justere sin insulindosis og mængden af kulhydrater, man skal spise før og efter træning.

I det hele taget er det vigtigt at huske at spise et måltid, som indeholder langsomme kulhydrater ½-1 time efter fysisk aktivitet, så sukkerdepoterne i leveren kan blive fyldt op igen.

Læs mere om langsomme kulhydrater

Det er vigtigt, at man ved, hvordan man forebygger og behandler lavt blod­sukker, før man går i gang med at træne og eventuelt taler med sine diabetes­behandlere om, hvor meget insulin skal man tage, og hvornår man skal spise.

For at undgå lavt blodsukker er der flere ting, man kan gøre:

Spis eller drik ekstra kulhydrater

Sukkerdepoterne i muskler og lever tømmes hurtigt, hvis man træner i længere tid, Det er derfor vigtigt at indtage ekstra kulhydrater både før og under træning.

Det kan hjælpe med at stabilisere blodsukkeret under træningen.

Spis eller drik også ekstra kulhydrater efter træningen, så depoterne igen kan blive fyldt op.

Nedsæt måltidsinsulin før og efter træning

Fysisk aktivitet øger kroppens følsomhed overfor insulin i op til 48 timer efter træningen. Kroppen har derfor ikke brug for ligeså meget insulin, som den plejer, når man har været fysisk aktiv.

Derfor kan det være en god ide at nedsætte måltidsinsulin før og efter træningen.

Det er altid en god ide at tale med sin diabetesbehandler, hvis man er i tvivl om man skal justere i sin insulin behandling.

Læs mere om insulinbehandling ved type 1-diabetes og type 2-diabetes

Højt blodsukker

Selvom blodsukkeret som regel vil falde, når man er fysisk aktiv, kan blodsukkeret både under og umiddelbart efter meget hård træning blive midlertidigt højt.

Det skyldes et forhøjet niveau af stress­hormoner i blodet, der frigives under hård træning, og resulterer i, at leveren og musklerne udskillelse sukker til blodet.

Et højt blodsukker efter træning er altså udtryk for en umiddelbar mangel på insulin.

Blodsukkeret ofte falder af sig selv igen. Man skal derfor være forsigtig med at tage ekstra insulin, når blodsukkeret stiger efter træning. Sukkerdepoterne i leveren og musklerne vil nemlig optage den ekstra sukker fra blodet.

Selvom blodsukkeret er højt (over 15 mmol/l), kan man godt være fysisk aktiv, hvis man føler sig godt tilpas. Hvis blodsukkeret stiger under motionen, eller man føler ubehag, bør man dog stoppe aktiviteten.

Sker det mere end én gang, at man bliver utilpas i forbindelse med træningen, bør man tale med sin diabetesbehandler om det.

Det er en god idé at måle blodsukkeret efter 20-30 minutters fysisk aktivitet.

Læs mere om højt blodsukker ved type 1-diabetes og type 2-diabetes

Sidst opdateret: 25. november 2020