Drikkevarer

Drikkevarer kan ligesom fødevarer indeholde kulhydrater. Når man har diabetes, er det derfor vigtigt at være opmærksom på, hvad man drikker.

Kroppen har brug for væske. Fødevare­styrelsen anbefaler derfor, at man drikker 1-1½ liter væske om dagen. Ligesom fødevarer kan drikke­varer indeholde kulhydrater, som påvirker blod­sukkeret.

Har man diabetes, er det derfor en god idé at tænke over, hvilke drikke­varer man vælger, hvis man vil sikre et stabilt blod­sukker.

Drikkevarer, der ikke påvirker blod­sukkeret

  • Vand/mineralvand
  • Danskvand med/uden citrus/danskvand med smag
  • Kaffe og te uden sukker, men gerne med søde­tabletter
  • Light sodavand, saftevand og iste med maksimalt 1 gram kulhydrat pr. 100 ml færdig­drik.

Drikkevarer, der påvirker blod­sukkeret

  • Sodavand
  • Juice (frugt- og grøntsags­juice) og frugt­saft
  • Frugtsaft light med mere end 1 gram kulhydrat pr. 100 ml færdig­drik
  • Iste
  • Cider (med og uden alkohol)
  • Mælk
  • Kakao­mælk og kakao­mælk light.

For at få dækket kroppens behov for kalk anbefaler Fødevarestyrelsen, at man indtager cirka ½ liter mælke­produkt om dagen. Det kan enten være i form af drikke­mælk (eventuelt over havre­grynene) eller surmælks­produkter som ost eller yoghurt. Men mælkesukker, der forekommer naturligt i mælk, er hurtige kulhydrater, som giver en hurtig stigning i blod­sukkeret.

Man kan fortsat drikke mælk, selvom man har diabetes, men drikker man meget på en gang, vil det kunne give højt blod­sukker.

Det kan være en god idé at tale med en diætist, hvis man indtager meget mælk, men også hvis man ikke indtager mælk eller mejeri­produkter, og skal finde andre måder at dække sit behov for kalk.

Da juice indeholder naturligt sukker, skal man være opmærksom på sit blod­sukker, hvis man drikker mælk og juice ved samme måltid.

Alkohol og diabetes

Anbefalinger om indtagelse af alkohol

Alkohol kan føre til forstyrrelser i blod­sukkeret hos personer med diabetes. Der er især risiko for at få lavt blod­sukker, når man drikker alkohol. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på at spise mad med kulhydrater eller reducere insulin­dosis, når man indtager alkohol.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for indtagelse af alkohol gælder også for personer med diabetes.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man holder sig under lavrisiko­grænserne på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 genstande om ugen for mænd. Desuden anbefaler Sundheds­styrelsen generelt, at man maksimalt indtager 5 genstande på én gang. Det vil sige ikke mere end 5 genstande på én aften.

For personer med diabetes er et fornuftigt råd dog, at mænd ikke bør drikke mere end to genstande, mens kvinder ikke bør drikke mere end én genstand på en aften.

Alkohol og lavt blodsukker

Hos personer med type 1-diabetes kan alkohol føre til lavt blod­sukker (hypoglykæmi) fra nogle få timer til så længe som 8-12 timer efter, at man har drukket alkohol.

Læs mere om lavt blod­sukker

I de perioder, hvor man ikke spiser, f.eks. om natten, sørger leveren for en jævn produktion og frigivelse af sukker til blodet. Da alkohol nedbrydes i leveren, betyder det, at når man har drukket alkohol, vil leveren være optaget af at nedbryde alkohol og have mindre kapacitet til at producere sukker.

Har man type 1-diabetes og tager insulin, som man plejer, vil insulinet sænke blod­sukkeret, og hvis leverens produktion af nyt sukker er lav, vil blod­sukkeret kunne blive for lavt.

Fysisk aktiv kombineret med indtagelse af alkohol øger risikoen for at lå lavt blod­sukker. Danser man eksempelvis, vil det øge kroppens forbrug af sukker, og det øger yderligere risikoen for at få lavt blod­sukker senere på døgnet.

Risikoen for at få lavt blod­sukker, når man drikker alkohol, betyder, at det er en god idé at måle sit blod­sukker jævnligt det første halve døgn efter, at man har drukket alkohol. Hvis man har lavt blod­sukker, når man lægger sig til at sove, bør man spise noget mad for at få blod­sukkeret op.

Hvis man har type 1-diabetes eller type 2-diabetes og tager insulin eller medicin af typen sulfonyl­urin­stoffer, er det vigtigt at holde sig til et moderat og forsigtigt forbrug af alkohol og at være på vagt over for lavt blodsukker, når man drikker alkohol.

En yderligere risiko ved alkohol­indtag er, at symptomerne på lavt blod­sukker og alkohol­rus nemt kan forveksles. Søvnighed, svimmelhed og desorientering kan ses ved begge tilstande, og derfor kan et lavt blodsukker mistolkes som en alkohol­rus, især hvis der er alkohol-ånde.

Kalorier og sukker i alkohol

Alkohol har et meget højt kalorie­indhold. Et gram alkohol indeholder næsten lige så mange kalorier som et gram fedt.

Mange former for alkoholiske drikke som øl, søde vine, hedvine, likører og cider indeholder sukker og vil derfor påvirke blod­sukkeret.

Rødvin, tør hvidvin og usødet brænde­vin indeholder meget lidt sukker og påvirker ikke blod­sukkeret i nævneværdig grad. Til gengæld indeholder de mange kalorier.

Alkohol­fri vin og øl, cider og letøl indeholder sukker og kulhydrater og er derfor ikke et godt alternativ, når man har diabetes.

Sidst opdateret: 25. november 2020