Fodpleje

Diabetes øger risikoen for at udvikle problemer med fødderne. Heldigvis kan mange af dem forebygges ved i det daglige at passe godt på sine fødder.

Alle personer med diabetes er i risiko for at få problemer med fødderne. Det skyldes blandt andet nedsat følesans og blodomløb i fødderne. Især fodsår skal man være opmærksom på.

Læs mere om følgesygdomme i fødderne ved:

Type 1-diabetes

Type 2-diabetes

Heldigvis er der meget man selv kan gøre for at forebygge komplikationer i fødderne. Det handler om at sørge for at holde blodsukkeret på et normalt, stabilt niveau og at passe godt på sine fødder.

Fodpleje i hverdagen

Opmærksomhed på forandringer

Det er vigtigt, at være opmærksom på forandringer på fødderne. Det kan være en lille splint eller vabel, en tå, der er blevet lidt mere rød, end den plejer at være, eller at der er kommet hård hud.

En god vane er at undersøge sine fødder hver dag, inden man går i seng. Man kan eventuelt bruge et spejl, hvis man har nedsat førlighed.

Hold øje med infektioner

Har man god følesans i fødderne, skal man blot være opmærksom på forandringerne. Hvis man f.eks. får en rift eller et sår, så vask stedet under bruseren og påsæt et plaster og hold øje med rødme, varme og hævelse, som er tegn på infektion.

Hvis der opstår infektion, så skal man kontakte egen læge eller sin diabetesbehandler.

Har man generelt problemer med fodsår, dårligt blodomløb eller dårlig følesans i fødderne, skal man straks kontakte sin fodklinik. Ring hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De kan hurtigt vurdere, om de skal se på foden samme dag, henvise videre til en fodterapeut eller hjælpe en til selv at ordne problemet.

Læs mere om at forebygge fodsår ved:

type 1-diabetes

type 2-diabetes

Daglig fodvask

For at opnå en god fodhygiejne er det vigtigt, at man vasker sine fødder jævnligt. Undgå fodbad, men brug i stedet bruseren og en ganske almindelig sæbe. Tør fødderne godt, specielt imellem tæerne, og giv dem en god fugtighedscreme.

Brug også gerne strømper i naturligt materiale (f.eks. bomuld eller uld), så fødderne kan ånde.

Gode hjemmesko

Det er vigtigt at have fornuftige hjemmesko på, for at forebygge fodsår. Vælg hjemmesko, der sidder fast på foden med en bagkappe.

På den måde undgår man at træde splinter op i foden eller få en skade, hvis man f.eks. kommer til at sparke til et bordben. På den måde beskytter man sine fødder mod udefrakommende skader.

Rummelige sko med plads til fødder og indlæg

Det er vigtigt, at købe sko, der ikke trykker, og som har en god pasform med god plads til tæerne. Drop de højhælede som hverdagssko.

Læs flere gode råd til køb af sko

Husk også, at god diabetesregulering forebygger problemer med fødderne.

Videoen nedenfor giver tips til, hvordan man passer på sine fødder i hverdagen.

Sunde fødder. Varighed: 2 minutter og 57 sekunder. (Video: Steno Diabetes Center Copenhagen)

På Helbredsprofilen.dk findes flere gode råd og videoer om, hvordan man passer på sine fødder, når man har diabetes.

Sidst opdateret: 25. november 2020